Explore Page AnyID
Explore Page AnyID
Gebruikersinteractie vergroten door merken vindbaar te maken.



Context
AnyID verbindt mensen met merken. In de AnyID app kunnen fans, of loyale klanten, van een merk hun voorkeuren over de producten uitspreken. Als motivatie voor hun mening krijgen ze bijvoorbeeld een kortingscode. Er bestaan meerdere merken in de app. Een selling point van de app is dat merken ontdekt kunnen worden door fans van andere merken waardoor hun bereik groter wordt.
Context
AnyID verbindt mensen met merken. In de AnyID app kunnen fans, of loyale klanten, van een merk hun voorkeuren over de producten uitspreken. Als motivatie voor hun mening krijgen ze bijvoorbeeld een kortingscode. Er bestaan meerdere merken in de app. Een selling point van de app is dat merken ontdekt kunnen worden door fans van andere merken waardoor hun bereik groter wordt.
Overview
Ik heb een discover pagina van de AnyID app ontworpen waarmee bestaande gebruikers op een nieuwe manier gemakkelijker en intuïtiever andere merken kunnen vinden.
Overview
Ik heb een discover pagina van de AnyID app ontworpen waarmee bestaande gebruikers op een nieuwe manier gemakkelijker en intuïtiever andere merken kunnen vinden.
Challenge
Alle gebruikers van de app zijn binnen gekomen voor één merk. Op dit moment zijn gebruikers alleen “verbonden” met hun eigen merk. Het doel is dat ze andere merken gaan ontdekken met als uitgangspunt iets te bestellen op hun webshop. De huidige ontdek pagina heeft een aantal problemen:
Gebrek aan overzicht
Alle merken staan met een foto in een grote lijst weergegeven. Hierdoor zie je veel tegelijkertijd op één scherm en krijg je geen goede indruk van ieder merk. Het is in één oogopslag niet goed te zien wat het merk inhoudt.Niet inspirerende beelden
De merken nodigen niet uit verder te onderzoeken. De gebruiker weet niet wat een merk te bieden heeft.
Challenge
Alle gebruikers van de app zijn binnen gekomen voor één merk. Op dit moment zijn gebruikers alleen “verbonden” met hun eigen merk. Het doel is dat ze andere merken gaan ontdekken met als uitgangspunt iets te bestellen op hun webshop. De huidige ontdek pagina heeft een aantal problemen:
Gebrek aan overzicht
Alle merken staan met een foto in een grote lijst weergegeven. Hierdoor zie je veel tegelijkertijd op één scherm en krijg je geen goede indruk van ieder merk. Het is in één oogopslag niet goed te zien wat het merk inhoudt.Niet inspirerende beelden
De merken nodigen niet uit verder te onderzoeken. De gebruiker weet niet wat een merk te bieden heeft.
Proces
Ik heb het double diamond model gebruikt als proces om zo itererend tot het beste resultaat te komen.

Discover & Define
We hebben een aantal feedbackpunten gekregen over de huidige staat van de discover pagina. Dit hebben we gecombineerd met wat we zelf zien als we iemand de app voorhouden.

Vanuit deze knelpunten heb ik how-might-we’s gemaakt. Hierbij zijn de grootste twee focuspunten ‘Logical’ en ‘Inspiring’. De discoverpagina moet logisch zijn en intuïtief in gebruik, en moet daarnaast aansporen om de merken ook echt te gaan ontdekken.

Uit deze how-might-we’s heb ik een opportunity solution tree gemaakt om zo tot zo veel mogelijk ideeën en oplossingen te komen.

Door middel van dot voting met een externe designer, en twee stakeholders hebben we op een aantal punten focus gelegd.
Dit zijn:
Ik wil zonder door te hoeven klikken een merk kunnen ontdekken en de essentie ervan begrijpen
Ik wil dat deze merken mij kunnen inspireren/motiveren om door te klikken
Develop & Deliver
Met al deze ideeën heb ik prototypes gemaakt. De twee varianten met de het meeste potentie heb ik uitgewerkt tot visual prototype om mee te kunnen testen.
Ik heb gekozen voor een op Instagram geïnspireerde pagina. Je kunt hier door alle merken scrollen zoals het Instagram's homescherm door foto’s scrolt. Per merk kun je horizontaal door een aantal sfeerbeelden van het merk kijken om een beter beeld te krijgen. Hierdoor hou je een goed overzicht van de merken en krijg je gemakkelijk de informatie die je nodig hebt.
Omdat ik de eindgebruikers niet kan bereiken ben ik naar het centraal station gelopen om mijn ontwerpen te testen.

Het doel van de test was om te zien of een willekeurige gebruiker deze pagina begrijpt, en of de vooraf gestelde doelen behaald worden; is het overzichtelijk en geordend? Uit deze tests kwam naar voren dat de pagina goed te begrijpen is, op een aantal functies na. Het horizontaal navigeren tussen de sfeerbeelden van een merk was voor de oudere generatie niet intuïtief. Ook was het voor hen niet duidelijk dat ze de pagina van het merk zelf zouden bereiken wanneer ze op de naam van het merk tikken.
De oplossingen die ik hiervoor gemaakt heb heb ik nogmaals op usability getest. Daarna heb ik het project voorbereid voor het development team.

Proces
Ik heb het double diamond model gebruikt als proces om zo itererend tot het beste resultaat te komen.

Discover & Define
We hebben een aantal feedbackpunten gekregen over de huidige staat van de discover pagina. Dit hebben we gecombineerd met wat we zelf zien als we iemand de app voorhouden.

Vanuit deze knelpunten heb ik how-might-we’s gemaakt. Hierbij zijn de grootste twee focuspunten ‘Logical’ en ‘Inspiring’. De discoverpagina moet logisch zijn en intuïtief in gebruik, en moet daarnaast aansporen om de merken ook echt te gaan ontdekken.

Uit deze how-might-we’s heb ik een opportunity solution tree gemaakt om zo tot zo veel mogelijk ideeën en oplossingen te komen.

Door middel van dot voting met een externe designer, en twee stakeholders hebben we op een aantal punten focus gelegd.
Dit zijn:
Ik wil zonder door te hoeven klikken een merk kunnen ontdekken en de essentie ervan begrijpen
Ik wil dat deze merken mij kunnen inspireren/motiveren om door te klikken
Develop & Deliver
Met al deze ideeën heb ik prototypes gemaakt. De twee varianten met de het meeste potentie heb ik uitgewerkt tot visual prototype om mee te kunnen testen.
Ik heb gekozen voor een op Instagram geïnspireerde pagina. Je kunt hier door alle merken scrollen zoals het Instagram's homescherm door foto’s scrolt. Per merk kun je horizontaal door een aantal sfeerbeelden van het merk kijken om een beter beeld te krijgen. Hierdoor hou je een goed overzicht van de merken en krijg je gemakkelijk de informatie die je nodig hebt.
Omdat ik de eindgebruikers niet kan bereiken ben ik naar het centraal station gelopen om mijn ontwerpen te testen.

Het doel van de test was om te zien of een willekeurige gebruiker deze pagina begrijpt, en of de vooraf gestelde doelen behaald worden; is het overzichtelijk en geordend? Uit deze tests kwam naar voren dat de pagina goed te begrijpen is, op een aantal functies na. Het horizontaal navigeren tussen de sfeerbeelden van een merk was voor de oudere generatie niet intuïtief. Ook was het voor hen niet duidelijk dat ze de pagina van het merk zelf zouden bereiken wanneer ze op de naam van het merk tikken.
De oplossingen die ik hiervoor gemaakt heb heb ik nogmaals op usability getest. Daarna heb ik het project voorbereid voor het development team.

Resultaten
Op het moment van de release was er geen goede manier om precies te zien wat de impact van de update is geweest. Wel hebben we van Macron, een van de partners, feedback gekregen dat hun sales vanuit de app omhoog zijn gegaan na een push-notificatie richting fans van Heroes Den Bosch. Hierdoor weten we dat er gebruikers zijn die andere merken zijn gaan ontdekken dan waar ze oorspronkelijk voor zijn gekomen. Dit is, ondanks dat we geen harde data hebben, reden om te geloven dat gebruikers nu makkelijker nieuwe merken kunnen vinden. Een volgende stap is natuurlijk dit echt te kunnen verifiëren door analytics in te zetten.